Az érdi önkormányzat 2015 novemberében döntött arról, hogy milyen feltételek mellett támogatja az Érd Felső és Érd Alsó vasútvonalak összekötését lehetővé tévő vasút-korszerűsítési programot. A NIF által megvalósítani tervezett beruházás több érdi ingatlan is érint. Az ügyben Bács István alpolgármestert, a terület önkormányzati képviselőjét kérdeztük. (Érdi Újság, 2016. január 27.)
Tavaly nyáron már megjelent a hír a sajtóban, hogy a NIF Zrt. vasút-korszerűsítési programja Érdet is érinti. Mi tudható, jelenleg hogyan áll ez a beruházás?
Az Érden áthaladó két vasúti fővonalat összekötő vágány építése – a fővonalak zökkenőmentes kapcsolatának biztosítására – már régóta szerepel a vasúti fejlesztési elképzelésekben. Európai uniós forrás igénybevételével a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában a közelmúltban befejeződött a 30-as Budapest – Székesfehérvár („Érd-alsó”) vonal rekonstrukciója, és hamarosan megkezdődik a 40-es Budapest – Százhalombatta („Érd-felső”) vonal korszerűsítése is.
A tavalyi évben a NIF Zrt. megkeresésében kérte az önkormányzatot, hogy adjon támogató nyilatkozatot az összekötő vonalszakasz megvalósításával kapcsolatban, melyet kiemelt állami beruházásként kívánnak megvalósítani. Megadta a város ezt a hozzájárulást?
A vonalszakasz terveinek engedélyezéséhez, megvalósításához szükséges a város hatályos szabályozási tervének módosítása, melyet az önkormányzat és a NIF között kötött településrendezési szerződés értelmében az önkormányzat csak a vasútfejlesztéssel kapcsolatos összes, méltányos kisajátítási, és járulékos költség garanciális biztosítása esetén fog elvégezni.
A környezeti hatásvizsgálat – a megvalósítás előkészítéseként – a tavalyi évben zajlott, ennek keretében az eljárást lefolytató Pest Kegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya lakossági meghallgatást tartott. A maghallgatáson több érintett is tájékozódhatott a tervekről.
Mi lesz a NIF-projekt által érintett környező ingatlanokkal?
A tervezett pályaszakasz több, közel 20 ingatlant érint, a Díjnok, Hírnök, Gyakornok utcákban. Hangsúlyozom azonban, hogy az önkormányzat csak abban az esetben áll a projekt mellé, ha az érintetteket illető kisajátítási keretösszeg maradéktalanul rendelkezésre áll. Az önkormányzat értesítési kötelezettsége a szabályozási terv második bekezdésben említett módosítási folyamatának megindításakor lesz esedékes, amikor a kötelezően előírt értesítési módozatokon – újság, internet, hirdetőfal – kívül az összes kisajátítással érintett ingatlan tulajdonosát személyesen is meg fogjuk keresni.
Minden elismerésünk, Bár tárnoki ként Érd város vezetése előtt. A fejlődés gátja nem lehet, hogy a kisajátítás gondolatát nem vetnénk fel,ennek a célnak érdekében. Évek óta probléma Tárnokon a magánkézben lévő jó helyen lévő földek tulajdonlása. Régen ki kellet volna sajátítani ,még hitelek árán is! Hogy ezt mindez idáig nem lépték meg megérne egy misét. Ez a tény oly annyira fontos,hogy nincs bevétele ezáltal Tárnoknak! Ha ezt képtelenek húszon éve megérteni,talán jobb lenne Tárnokot az Érd vezetése alá rendelni!!!
Az új telepi részen a Bagoly és a varjú u közötti szakaszon a helyközi közlekedésnél nagy segítség lenne az itt lakoknak egy vasúti megálló, mint arról valamikor régen is szó volt. Ez valahogy nem valósult meg. Ez a távlati jövőben be van-e tervezve?
Üdvözlettel:NM
Sajnos, sem a 30-as, sem a40-es vonal rekonstrukciója kapcsán nem szerepelt a tervekben új megálló építése az adott szakaszon.
A Tétényliget megállót használók nevében kérném, hogy sűrítsék a megálló vonatok számát! A felújítás előtt 30 percenként volt vonat, a korszerűsítés után óránként van.
A MÁV elutasította a sűrítésre vonatkozó kérést, mondván ennek a megállónak a legkisebb a kihasználtsága a 30-as vonalon. Ezen is lehetne segíteni a busz vonalának a meghosszabbításával, de jelenleg ez elől is elzárkóznak a döntéshozók.